La
evaluación escolar institucional como promotora de aprendizajes
transformadores
Palabras
Claves: Educación; Evaluación; Institución
escolar;
Resumen:
Las instituciones educativas son evaluadas tradicionalmente con
pruebas de rendimiento a los alumnos; estandarizadas desde los
Ministerios de Educación para una realidad de un alumno
promedio y desde esta perspectiva se traza una línea de
índole estadística que informa acerca de la calidad
de la educación. Lo que no se conoce, cuál es la
mejora que introduce esta evaluación en la realidad institucional
particular, de modo que se facilite la construcción de
aprendizajes transformadores y generadores de cambios positivos
en educación. El presente proyecto focaliza el proceso
de evaluación desde la óptica de la evaluación
institucional para aplicar un modo innovador de evaluar, donde
se tenga en cuenta cada institución educativa que sin perder
rasgos comunes, faciliten propiciar mejoras. Se conformarán
grupos de trabajo de facilitadores de evaluación, integrados
por los propios participantes de la institución educativa
y que, a través de ese proceso y sus resultados transformen
sus propias prácticas. Cobra en este sentido importancia
la autoevaluación institucional pues ayuda a avanzar en
su autorregulación en la medida en que es capaz de detectar
las propias dificultades, buscar las ayudas precisas y planificar
las estrategias adecuadas.
Tipo
de investigación: Aplicada- Año de convocatoria:
2002 - Duración: Trianual
Institutional
school evaluation as a mean to foster the transformation of learners.
Key
words: Education; Evaluation; Educational Institution;
Abstract:
Educational Institutions are traditionally evaluated through achievement
tests administered to their students. These tests are standardized
tests by Education Ministries for average students. The tests
allow to draw a statistical line to inform about the quality of
education. However, the improvement this evaluation brings about
to the particular institution reality in order to facilitate the
transformation of learners and generate positive changes in education
is unknown. This project focuses on the evaluation process from
an institutional evaluation perspective in which each educational
institution and its characteristics are taken into account to
put into practice innovative forms of evaluation. Working groups
to facilitate evaluation must involve the educational institution’s
staff in order to help them transform their own practices. In
this sense, institutional self -evaluation is very important since
it helps to go on with the institution serf-regulation. This may
be possible as long as it helps to detect its own difficulties,
asks for help and plans the adequate strategies. As a consequence,
this project has many interrelated aspects: 1) the investigation
of the institution as an educational community, 2) the organization
of groups of evaluation and self - evaluation facilitators who
develop the needed skills and knowledge to design evaluations
in a reflective and critical way, 3) the preparation and performance
of meta evaluation, 4) the annual programming of learning and
transforming changes of the school center and 5) confrontation
with the impact in four axis: didactic pedagogic, social community,
institutional organization and the administrative.
Kind
of investigation: Applied - Year: 2002- Period: Triannual
Director
ALVAREZ,
GRACIELA NOEMI
E-mail
galvarez@unsl.edu.ar
|