La evaluación escolar institucional como promotora de aprendizajes transformadores

Palabras Claves: Educación; Evaluación; Institución escolar;

Resumen: Las instituciones educativas son evaluadas tradicionalmente con pruebas de rendimiento a los alumnos; estandarizadas desde los Ministerios de Educación para una realidad de un alumno promedio y desde esta perspectiva se traza una línea de índole estadística que informa acerca de la calidad de la educación. Lo que no se conoce, cuál es la mejora que introduce esta evaluación en la realidad institucional particular, de modo que se facilite la construcción de aprendizajes transformadores y generadores de cambios positivos en educación. El presente proyecto focaliza el proceso de evaluación desde la óptica de la evaluación institucional para aplicar un modo innovador de evaluar, donde se tenga en cuenta cada institución educativa que sin perder rasgos comunes, faciliten propiciar mejoras. Se conformarán grupos de trabajo de facilitadores de evaluación, integrados por los propios participantes de la institución educativa y que, a través de ese proceso y sus resultados transformen sus propias prácticas. Cobra en este sentido importancia la autoevaluación institucional pues ayuda a avanzar en su autorregulación en la medida en que es capaz de detectar las propias dificultades, buscar las ayudas precisas y planificar las estrategias adecuadas.

Tipo de investigación: Aplicada- Año de convocatoria: 2002 - Duración: Trianual

Institutional school evaluation as a mean to foster the transformation of learners.

Key words: Education; Evaluation; Educational Institution;

Abstract: Educational Institutions are traditionally evaluated through achievement tests administered to their students. These tests are standardized tests by Education Ministries for average students. The tests allow to draw a statistical line to inform about the quality of education. However, the improvement this evaluation brings about to the particular institution reality in order to facilitate the transformation of learners and generate positive changes in education is unknown. This project focuses on the evaluation process from an institutional evaluation perspective in which each educational institution and its characteristics are taken into account to put into practice innovative forms of evaluation. Working groups to facilitate evaluation must involve the educational institution’s staff in order to help them transform their own practices. In this sense, institutional self -evaluation is very important since it helps to go on with the institution serf-regulation. This may be possible as long as it helps to detect its own difficulties, asks for help and plans the adequate strategies. As a consequence, this project has many interrelated aspects: 1) the investigation of the institution as an educational community, 2) the organization of groups of evaluation and self - evaluation facilitators who develop the needed skills and knowledge to design evaluations in a reflective and critical way, 3) the preparation and performance of meta evaluation, 4) the annual programming of learning and transforming changes of the school center and 5) confrontation with the impact in four axis: didactic pedagogic, social community, institutional organization and the administrative.

Kind of investigation: Applied - Year: 2002- Period: Triannual

Director

ALVAREZ, GRACIELA NOEMI

E-mail

galvarez@unsl.edu.ar